یزد نیز هر ساله همانند بسیاری از مناطق کشور و خارج از کشور همزمان با شروع فصل پاییز میزبان گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر است که علیرغم زیبایی گاهاً ناقل ویروس خطرناک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند.

میزبانی یزد از پرندگان مهاجر/آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرید

به گزارش قدس آنلاین، حجت دهقان دهنوی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد در این خصوص تصریح کرد: با شروع فصل پاییز و آغاز سرما در مناطق سیبری و غرب اروپا، بسیاری از پرندگان برای فرار از زمستان‌ سرد و یافتن غذا از عرض‌های جغرافیایی شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت و کوچ می‌کنند که بخشی از مسیر مهاجرت آنمها شامل مناطقی از ایران می‌شود.

وی با بیان این که استان یزد با توجه به قرار گرفتن در مرکز کشور، یکی از مسیرهای عبور پرندگان مهاجر است، گفت: هر ساله با شروع فصل پاییز انواع مختلفی از پرندگان مانند گونه‌های آبزی و کنار آبزی، پرندگان شکاری، پرندگان خانواده گنجشک‌سانان و غیره وارد مناطق مختلف استان و آبگیرهای این منطقه می‌شوند.

دهقان افزود: البته این پرندگان پس از مدتی استراحت و تجدید قوا، به عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر مهاجرت می‌کنند.

وی اظهار کرد: تاکنون عمده‌ترین گونه‌های پرنده مهاجر مشاهده شده در استان شامل اردک کله سبز، خوتکا، بوتیمار، کاکایی، چنگر، انواع حواصیل، درنا، باقرقره، هوبره، سنقر تالابی، انواع عقاب‌ها و سارگپه‌ها و دسته‌های چند صدتایی سار بوده است که عمدتاً در مناطقی مانند آبگیر تصفیه‌خانه شهر یزد و نیز آبگیرها و اراضی کشاورزی شهرستان خاتم برای استراحت تجمع می‌کنند.

«مازیار یزدانی» دامپزشک امریه اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز با اشاره به خطر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق این گونه‌ها، گفت: این بیماری بیشتر از طریق تماس مستقیم با پرندگان ناقل، مدفوع آنها، وسایل آلوده شده توسط آنها، شکار و کندن پرهای این پرندگان و در مجموع شکار پرندگان ناقل یا خریداری پرندگان شکار شده، منتقل میشود.

وی توصیه کرد: به منظور پیشگیری از انتقال این بیماری باید از دست زدن به پرندگان بیمار ممانعت کرد و حتی الامکان از نگهداری پرندگان در خانه، برخورد کودکان با پرندگان بومی و زینتی در فصل شیوع آنفلوانزا و مراجعه به بازار فروش پرندگان در مناطق آلوده، همچنین شکار پرندگان مهاجر و آزادپرواز و خرید و فروش آن‌ها خودداری و پرهیز کرد.

یزدانی با تاکید بر خودداری از ذبح و خوردن پرندگان بیمار و مشکوک به آلودگی در فصول شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان، تصریح کرد: این بیماری بیشتر کودکان، افراد مسن، افراد دارای بیماری‌های مزمن و زنان باردار را تهدید می‌کند.

دامپزشک محیط زیست استان در پایان نیز گفت: ادارات کل دامپزشکی و محیط‌زیست در راستای پیشگیری از این بیماری، بازدید و پایش‌های مشترک از محل تجمع پرندگان مهاجر و مراکز خرید و فروش پرندگان و بررسی وضعیت سلامت آنان را همواره در دستور کار دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.